It appears that you are using an ad-blocking program (Adblock).

Please disable Adblock so that we can provide you with valuable content.


Wygląda na to, że używasz programu blokującego reklamy (Adblock).

Prosimy o wyłączenie Adblocka, abyśmy mogli dostarczać Ci wartościowe treści.



Digital Versatile Disc (DVD)




DVD OKŁADKI DVD FORMAT OBRAZU DTS THX HISTORIA DVD TECHNOLOGIA DVD

Format Obrazu - Digital Versatile Disc (DVD)

FORMAT OBRAZU DVD


Funkcja Pan&Scan jest dostępna w niektórych programowych i sprzętowych odtwarzaczach DVD i pozwala użytkownikom na oglądanie filmów z zachowaniem oryginalnego współczynnika proporcji (dużo wyższego niż 4:3/1,33:1) bez czarnych pasów u góry i dołu ekranu. Proporcje 4:3 wiekszości odbiorników telewizyjnych są utrudnieniem dla użytkowników. Tak wiec wielu z nich nie bedzie w stanie oglądać całego obrazu od razu ale przy pomocy funkcji Pan&Scan (Panoramowanie i kadrowanie) mogą sterować, którą część obrazu chcą widzieć w danym czasie .

Obraz Letterbox (standardowy) opisuje zawartość wideo o proporcjach oryginału wiekszych niż 4:3 (np. 2.35:1 lub 16:9), który ma być wywietlany na ekranie o proporcjach 4:3 (np. na prawie każdym odbiorniku telewizyjnym). Czarne pasy, zwane przesłonami, używane są do zakrycia przestrzeni nie zajmowanej przez obraz z góry, z dołu lub z boków ekranu (jeżeli potrzeba), tak by widzowie mogli oglądać całą powierzchnie ekranu na raz .

Panoramiczny zwykle o proporcjach z zakresu 2.35:1 do 16:9. Prawie wszystkie utwory DVD posiadają proporcje obrazu panoramicznego zwiastując nową ere telewizorów panoramicznych, które wkrótce zastąpią obecne standardowe telewizory. W nowych standardach telewizyjnych, takich jak HDTV (High Definition Television) będzie stosowany obraz panoramiczny.





16:9 - 1.85:1 Anamorficzny (Academy Flat)



16:9 - 2.35:1 Szerokoekranowy (Anamorphic Scope)



4:3 - 1.33:1 (Academy Standard)

CinemaScope - sposób realizacji szerokoekranowej umożliwiający projekcję filmów o proporcjach obrazu 2.66:1, dwukrotnie dłuższego od standardowego 1.33:1.

Obraz Anamorficzny - termin używany w odniesieniu do kinematograficznej techniki rejestracji obrazu panoramicznego na taśmach filmowych 35 mm, a także innych mediach służących do zapisu obrazu i w początkowym założeniu przystosowanych do rejestracji obrazu o proporcjach niepanoramicznych. Termin ten stosowany jest także w odniesieniu do projekcji kinowej wymagającej projektorów wyposażonych w optykę z soczewkami anamorficznymi pozwalającymi odtworzyć oryginalne proporcje obrazu na ekranie. Obrazu anamorficznego nie należy mylić z opracowanym dla potrzeb telewizji cyfrowym obrazem anamorficznym, który opiera się na podobnych założeniach, ale wykorzystuje do kompresji całkiem inne metody.

Obraz panoramiczny występuje zazwyczaj w trzech formatach, opisujących proporcje obrazu: 2,35:1, 1,85:1 i 1,78:1. Dodatkowo każdy z nich może być zapisany w odmianie anamorficznej lub nie anamorficznej. Termin "anamorficzny" odnosi się do sposobu transferu filmu z oryginalnego źródła na płytę DVD. Szerokoekranowy film jest zamieniany na wideo w postaci odbitki anamorficznej, w której klatki są zwężane poprzez ściśnięcie. Tak przygotowany obraz kodowany jest w MPEG-2 i zapisywany na krążku. Podczas odtwarzania filmu, obraz zostaje z powrotem rozciągnięty do właściwych rozmiarów. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie najlepszej z możliwych jakości obrazu, ponieważ na opisanie obrazu wykorzystuje się pełną rozdzielczość PAL (720x576).

Na telewizorze panoramicznym obraz w o proporcjach 1.85:1 wypełni cały ekran bez żadnych strat jakości. Natomiast na telewizorze 4:3 odtwarzacz dokonuje matematycznej konwersji w dół, zamieniając cyfrowo cztery poziome linie obrazu na trzy linie oraz dodając elektronicznie czarne paski na górze i na dole ekranu. Mimo tej z pozoru brutalnej konwersji, taki obraz nie odbiega jakością od postaci "letterbox".

Dla odmiany w standardzie nie anamorficznym w filmach panoramicznych czarne paski na dole i górze ekranu dodaje się do materiału wyjściowego. Pozwala to zachować właściwe proporcje obrazu, ale w efekcie daje gorszą jakość filmu, ponieważ obraz jest opisany w pionie za pomocą mniejszej liczby pikseli. Podczas odtwarzania na telewizorze szerokoekranowym będziemy wciąż skazani na oglądanie czarnych pasków. Dodatkowo po bokach pojawią się szare pasy, dodane przez telewizor by wypełnić nie używane fragmenty obrazu. Oczywiście oglądanie filmu przy takich ustawieniach jest mało komfortowe. By w tej sytuacji obraz pojawił się na pełnym ekranie, musi być elektronicznie powiększony. Wszystkie wady powstałe podczas kopiowania i kodowania obrazu będą siłą rzeczy o wiele bardziej widoczne.

Przy odtwarzaniu na szerokim ekranie filmu z transferem anamorficznym o proporcjach 2.35:1 (obraz jest szerszy niż 1.85:1) również pojawią się wąskie czarne paski. Są one jednak mniejsze niż w przypadku pasków wkopiowanych w filmy nie anamorficzne. Stosowanie nieanamorficznego formatu jest dla posiadaczy panoramicznych telewizorów niczym nie uzasadnioną karą, odbierającą przyjemność jaką niesie ze sobą kino domowe.




Statystyki strony

Wszystkie filmy:
3843
Polskie okładki Blu-ray:
2824
BD-Info [Blu-ray]:
3569
BD-Info [4K Ultra HD]:
484
Video Bitrate [Blu-ray]:
3442
Video Bitrate [UHD]:
397
Skany płyt Blu-ray:
3923
Video Menu:
756
Ostatnia zmiana: 23-09-2023 22:44

facebook.com/groups/poraleu
facebook.com/poral.eu

O serwisie

Polski Portal Blu-ray - poral.eu powstał w 2006 roku na którym znajdują się prawie wszystkie filmy Blu-ray i 4K Ultra HD, które zostały wydane w Polsce oraz poza granicami Polski z polską wersją jezykową. Jakie informacje umieszczam? Podstawa to BD-Info, wykres Video Bitrate, skany opakowania lub zdjęcia. Pozostałe to screen-y z filmu i menu, ciekawszych dodatków oraz specyfikacja materiałów dodatkowych.

Kontakt   Dostęp   Kolekcja   DVD   HD-DVD   Ericsson

               

e-mail: slawomir@poral.net ⓒ 2006 poral.eu. Wszelkie prawa zastrzeżone.